czwartek, 25 sierpnia 2022

z "wiekowym" aparatem dookoła ECEG-u...

Bardzo lubię robić zdjęcia jednym z najstarszych aparatów w mojej kolekcji - aparatem firmy Kodak, Brownie No. 2. 


 W historii rozwoju fotografii - jest to ważny model - pierwszy model aparatu, w którym używano filmu zwojowego średniego formatu (120). I jednocześnie jest to pierwowzór tak chętnie używanych współcześnie aparatów typu "małpka".

 
Aparaty marki Brownie produkowano od 1900 roku (model No. 2 - od 1901), zakończono produkcję w 1935 roku. Od 1928 roku produkowano modele tego aparatu nie tylko w Ameryce Północnej (USA, Canada) ale i w Wielkiej Brytanii.

 
Nie znam dokładnego wieku mojego egzemplarza - ale - metodą przybliżeń, można przyjąć, że wyprodukowany został po 1924 roku, od tego bowiem roku aparaty Brownie - produkowano z metalu (tak jak mój egzemplarz).
Aparat jest bardzo prosty w obsłudze - ma generalnie "dwa czasy" migawki: 1/50 sek., oraz tak zwany "czas B". Ma również "aż" trzy przysłony (odpowiedniki f16, f22, f32). No i wizjery typu peryskopowego - do fotografowania w poziomie i w pionie (w moim modelu ten pierwszy już nic nie pokazuje :) )

 
Podczas ostatniego wyjazdu fotograficznego do ECEG-u, związanego z jubileuszem 70-lecia utworzenia Wydziału Geologii na UW - postanowiłem zrobić "sesję" fotograficzną najmłodszego obiektu Wydziału Geologii - najstarszym (no prawie) aparatem z mojej kolekcji.

 
Zdjęcia robiłem na negatywie Ilford HP5+, negatyw wywołałem w Ilfotecu DD-X, zdigitalizowałem i opracowałem w "cyfrowej ciemni"
Zapraszam...








Zdjęcie głównego bohatera - aparatu Kodak Brownie No. 2 - zrobione zostało aparatem Zenza BRONICA SQ-A, także na negatywie Ilford HP5+

ps.
ten "subiektywny spacer dookołarzepkowy" - to jednocześnie realizacja modnych ostatnio "wyzwań fotograficznych" typu: jedna rolka, jeden spacer, jeden temat :)

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz